Nytt butikskoncept, 10-årsjubileum av Lösgodisets dag och en viral Guldburk. Hemmakväll rundar av ett proppfullt 2024 och kan konstatera att det svenska lösgodiset är populärare än någonsin. – Vi har haft ett fantastiskt år med många höjdpunkter. Hemmakväll växer och den svenska lösgodiskulturen har nog aldrig varit starkare eller mer omtalad, säger Jan Richter, VD för Hemmakväll.

Varje år äter svenskar i snitt 15 kilo lösgodis och utifrån antalet guldburkar som såldes under årets Lösgodisets dag lär 2024 inte varit något undantag. I år var det 10 år sedan Hemmakväll instiftade högtiden och att den är populär bland Sveriges godisälskare var tydligt under jubileumsfirandet i september. Aldrig förr har det sålts så många guldburkar i samband med Lösgodisets dag och att engagemanget är större än någonsin märktes även bortom godishyllorna.

– Det är fantastiskt och otroligt kul att se hur intresset för Lösgodisets dag och Guldburken växer. I år blev guldburken en viral snackis och därmed en viral trend i sociala medier både under påsken och Lösgodisets dag. Ungdomar delade sina underbara taktiker för att få i så mycket av sitt favoritgodis som möjligt, säger Jan Richter, och fortsätter:
– Engagemanget ger oss självförtroende att fortsätta vara kreativa, testa nya saker och utveckla Hemmakväll.

En ocean av godis
Under året har inte mindre än två nya butiker öppnat – i Lerum och Gävle – och båda fick ett väldigt varmt mottagande med stor kunduppslutning. Dessutom har två befintliga Hemmakvällbutiker, i Lund och Landskrona, fått ett konceptuellt lyft som firats lokalt!

Utöver det har det även skett förändringar i en av butikerna i Växjö samt butiken i Hässleholm som fått sig ett lyft, större sortiment, ett ännu större och mer varierat lösgodissortiment samt ett stort tobakssortiment. Förändringarna är en del i ett nytt butikskoncept som Hemmakväll kommer att lansera i fler städer framöver.

– Vissa av våra butiker innehåller outnyttjade ytor och de vill vi använda för att göra något extra för våra kunder. Ambitionen är att det ska vara en upplevelse för en godisälskare att besöka de här butikerna. Om en vanlig Hemmakvällbutik innehåller ett hav av godis erbjuder de här en ocean. Dessutom ska det finnas lite fler ovanliga godissorter på tillfälliga besök och spännande kampanjer. Hittills har konceptet tagits emot väldigt väl och vi ser fram emot att implementera det i fler butiker under nästa år, säger Jan Richter.

Lösgodiskulturen växer
Svenskt lösgodis har blivit alltmer omtalat under de senaste åren, både i Sverige och utomlands, och det växande intresset är tydligt inom branschen. Förfrågningarna om att öppna Hemmakvällbutiker i andra länder blir ständigt fler och i sociala medier diskuteras det utsökta ”Swedish candy”.
– Det är otroligt roligt att se att det pratas så mycket om svenskt lösgodis även utomlands – även om Hemmakväll är och förblir svenskt. Utöver smaken är det många som lyfter fram kvaliteten, variationen och bredden av lösgodiset i Sverige. Som landets största godiskedja är vi stolta över att bidra till kulturen och ser fram emot att fortsätta utveckla den genom nya koncept och lanseringar, säger Jan Richter innan han avslutar:

– Hemmakväll befinner sig på en väldigt bra plats. Jag är väldigt imponerad och stolt över personalens insats. Alla Hemmakvällare är otroligt engagerade och bidrar till att ständigt utveckla verksamheten. Det har varit ett fantastiskt år och vi ser fram emot ett minst lika spännande 2025.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *