De har skymtats i butiker och kampanjer under de senaste åren, men nu träder de fram på riktigt – maskotarna Hemmis och Kvällis. Nyligen lanserade Hemmakväll Hemmis och Kvällis digitala värld fylld med pyssel, målarbilder och utsökta recept.
– Det är en plats där kreativiteten kan flöda fritt och det har det verkligen gjort under de första veckorna. Vi är glada att det är så många som redan har hittat hit, säger Julia Kaukinen, Marknadskoordinator på Hemmakväll.
En del av Sveriges godisälskare känner redan till dem – Hemmakvälls Hemmis och Kvällis. Maskotarna har varit med i bakgrunden, men nu får landets barnfamiljer möjlighet att stifta närmare bekantskap med dem. För några veckor sedan lanserade Hemmakväll en digital värld där maskotarna bjuder på en rad kreativa utmaningar. Hemsidan innehåller massor av pyssel, pärlmönster, målarbilder och ett antal spännande recept – nästan alltid med inslag från lösgodishyllorna. Förhoppningen är att den digitala världen ska uppmuntra till kreativitet och gemenskap.
– Det här är något som man kan göra tillsammans. Allting är nedladdningsbart och tanken är att man ska kunna komma bort från alla skärmar ett tag. Vi hoppas att det här ska kunna uppmuntra till umgänge och gemensamt pyssel. Nu inför jul hade vi en teckningstävling där man fick rita Hemmis och Kvällis i olika miljöer. Det var många som engagerade sig och vi fick fantastiska bidrag, säger Julia Kaukinen och lägger till:
– Även om Hemmis och Kvällis har funnits till ett tag kommer de att ta betydligt mer plats framöver. Det ska bli väldigt roligt att låta Sveriges godisälskare lära känna dem på riktigt.
En dynamisk relation
Maskotarna har dykt upp i Hemmakvälls skyltfönster och butiker ända sedan våren 2021 när de introducerades i samband med att den grafiska profilen uppdaterats. Bakom figurerna står formgivaren Jonas Frank som i designarbetet inspirerats av andra kända tecknade figurer, som Musse Pigg och Barbapappa, men också av graffitikonst. Ambitionen var att skapa karaktärer som personifierar Hemmakvälls lekfullhet och när medlemmar i kundklubben röstade fram namnen Hemmis och Kvällis blev kopplingen ännu tydligare.
– Maskotarna, Hemmis och Kvällis, representerar verkligen oss genom sin lekfullhet samt deras kärlek till vårt lösgodis. De hittar på mycket bus tillsammans och uppmuntrar alltid till gemenskap, säger Julia Kaukinen innan hon avslutar:
– Nu hoppas vi att ännu fler ska hitta maskotarnas digitala värld. Vi har massor av roliga idéer, äventyr och tävlingar som vi ser fram emot att presentera framöver.